Ahogyan tavaly, úgy az idén is megmutatjuk, milyen jelenségek érvényesülnek majd a szakmában, minek mentén alakítják a szervezeteket azok a vezetők, akik odafigyelnek a változó világra és igényekre.
Az utóbbi években nagy hangsúlyt kaptak a vezetők, a jó vezető szerepe, az, hogyan válhat valakiből a legjobb főnök, Idén fordul a kocka; most a fókusz a beosztottakon van, azon, hogy milyen igényeik vannak, hogyan használhatják ki a legjobban a képességeiket. Véget ért a főnökök uralma, az ő feladatuk lesz a vezetés mellett az is, hogy értsék, tudják és szolgálják az alattuk dolgozókat, hogy azok jobban tudjanak teljesíteni és fejlődni. Mára egyértelmű lett, ez egy vállalat fejlődésének is a kulcsa!
Míg eddig a kapacitásproblémákat új emberek toborzásával oldották meg, addig az új trend szerint sokkal nagyobb figyelem fordul arra, hogyan lehet kihasználni a meglévő emberekben rejlő lehetőségeket. Ezzel nemcsak a cég nyer, hanem a munkavállaló is, ugyanis ebben a folyamatban segítséget kap ahhoz, hogy felfedezze, milyen ki nem használt készségek lakoznak benne, így jobban tudnak majd teljesíteni, több sikerélmény éri majd őket és eredményesebben fognak dolgozni.
Az előző két trendhez szorosan kapcsolódik, szinte ezek következménye, hogy jóval nagyobb rugalmasság jellemzi majd azokat a szervezeteket, akik követik az idők szavát! Ezeken a helyeken az lesz a jellemző, hogy az emberek maguk alakíthatják a munkájukat, hogy az a képességeiknek, igényeiknek, illetve a jövőbeni terveiknek jobban megfeleljen. A munka nem a munkahelyhez, hanem egy-egy projekthez, megbízáshoz kapcsolódik majd és az ezt elvégző csapat ennek a feladatsornak a sajátosságaihoz igazodik majd. Így az ún. munkahely fogalma is újra fogalmazódik, mert nem biztos, hogy az egy helyen dolgozó emberek alkotják majd a csapatot. A statikus feladatok ideje lejár, helyette a folyamatosan változó, alakuló, az egyéni fejlődést is követő munkaszervezés lesz a jellemző.
A felnőtt oktatásban, így a munkahelyi oktatásokban is ugyanúgy változnak az idők, ahogyan az oktatás minden területén; a hagyományos, iskolapadba ülős oktatásnak leáldozott. Egyáltalán nem hatékony, mert a tanulók számára legtöbbször unalmas, hamar elveszítik a motivációjukat. A tanulás, folyamatos fejlődés viszont minden területen egyszerűen a túlélés egyetlen lehetősége. Ezt hidalják át az olyan új technikák, mint a gamifikáció – itt írtunk róla – vagy éppen az ún. „real time” tanulás. A valós idejű tanulás tulajdonképpen úgy értelmezhető, mint az ismeretek elsajátítása az azonnali igények alapján. Nincsenek hosszadalmas online tanfolyamok, következő leckére felkészülés, várakozás. A „real time learning” legfontosabb jellemzői nagyon rövid, akár 3-5 perces leckék, a konkrét tanulási célra tervezettség, a formátum legtöbbször multimédiás, – jó példa az Augmented Reality – , ezen kívül minden érintett számára könnyen elérhető bármikor.
A tavalyi év indította el a változásokat és valószínűleg 2018 lesz az év, amikor ténylegesen elindul az a folyamat, aminek során a munkahelyi zaklatás felszámolására valódi lépések történnek a cégeknél. Azok a munkahelyek, ahol ezentúl nem fordítanak kiemelt figyelmet arra, hogy a folyamataik része legyen a zaklatási ügyek azonnali kezelése, szankcionálása egyszerűen kudarcra vannak ítélve a jövőben. Azok vannak ellenben sikerre ítélve, ahol az ott dolgozók biztonságban érzik magukat és tudatában vannak, hogy teljes védelmet élveznek, mert nemcsak a szándék, de erőforrás és kidolgozott struktúra is van a zaklatások ellen.
Itt olvashatod a tavalyi év trendjeit, érdemes elolvasni, vajon, mennyire váltak be a jóslatok!
Ha úgy érzed szívesen kipróbálnád magad külföldön, kattints!