Így legyen kisebb az irodai öko lábnyomod!
2019-10-28
A legnagyobb időgazdálkodási bakik 2.
2019-11-14

A legnagyobb időgazdálkodási bakik 1.

Állandóan dolgozol, mégsem haladsz igazán? Nem vagy egyedül, rengetegen vagyunk, akik, bár sok időt töltünk munkával, valahogy mégsem érezzük igazán hatékonynak magunkat. Ráadásul még akkor is előfordulhat ez, ha egyébként úgy hiszed, hogy az idődet jól menedzseled. De mik a legnagyobb hibák? Két részes sorozatban mutatjuk!

  1. Panaszkodás az időhiányra

„Ha egy kicsit több időm lenne, én is jó formában lehetnék, mert eljutnék az edzőterembe.” Nincs időm semmire, annyira sok a munka.” Na, pont ezek a mondatok azok, amiket tiltólistára tehetsz. A time menedzsment guruk szerint ugyanis azzal, hogy ezt mondogatod, gyakorlatilag elő is idézed magadnak az időhiányos állapotot, kvázi el is hiszed, hogy na, időd, az tényleg nincs. Ehelyett nézd meg, hol rontod el, mi az, ami miatt nem tudsz számodra fontos dolgokra megfelelő időt teremteni.

  1. Napi tervezés hiánya

Ha megtervezed mivel telik a napod, már majdnem haladó vagy, annyira fontos ez a lépés. E nélkül viszont nincsenek napi kitűzött elvégzendő feladatok, célok sem, elvesznek a prioritások és azt sem fogod már tudni, mivel kezdj, mi a fontos, mi a kevésbé lényeges. Akár este, lefekvés előtt összeírhatod vázlatosan a másnapodat és ez egyből arra is ösztönözhet, hogy látva, milyen típusú programjaid lesznek, ki is készítsd az ezekhez megfelelő ruhát. Gondolj bele, hogy ezzel következő reggel, amikor álmos és kevéssé motivált vagy, máris megszabadulsz egy döntési helyzettől. Így mire kezdődik a nap, már csak az előre tervezettek szerint el kell indulni és mire érkezik a motiváció, pár feladaton már túl is vagy.

  1. Hagyod, hogy a sürgős leelőzze a fontosat

A „sürgős” és a „fontos” megkülönböztetése a legtöbb ember számára igazi kihívás. Ehhez megint csak nagy segítség, ha van egy kis táblázatod, amiben minden feladat szerepel, mellette pedig az, hogy sorrendben melyek a legfontosabbak, amik nem várhatnak semmiképp, azután melyek azok, amiket delegálhatsz valaki másnak, mik azok a teendők, amik fontosak ahhoz, hogy haladj a céljaid felé és végül lesznek olyan tételek is, amiket egyszerűen csak törölj, mert éppen nem aktuálisak vagy kiderült róluk, hogy nem neked fontosak és még csak nem is sürgősek.

  1. Nem delegálsz

Ha már szóba került a delegálás; az egyik legnagyobb hiba, amit elkövetnek az emberek, hogy mindent maguk akarnak megoldani. Egyből lesz időd a tánc kurzusra, ha szerda délután a nyugdíjas anyósodat osztod be arra, hogy a kisfiadat elvigye edzésre és másfél órát várjon rá, majd hazavigye. Számára még öröm is, te pedig összességében akár három órát is kaptál. Ugyanezt vetítheted bármilyen munkahelyi feladatra, beszámoló készítésére, megbeszélésen való részvételre vagy olyan tetszőleges feladatra, amihez nem létfontosságú a te részvételed, közreműködésed, személyes belefektetett munkád.

  1. Késői kelés

Konkrétan ez a legbanálisabb tanács, ami létezik, mégis maga a spanyolviasz, ha arról van szó, hogy több időt szeretnél magadnak. Bár rengetegen vannak, akik utálnak korán kelni és a szundi gomb a legjobb barátjuk, ha kipróbálod egyszer, milyen távlatok nyílnak, ha akár csak egy órával korábbra húzod a vekkert, meg fogod érteni, miért érdemes változtatni. Ebben az egy órában belerázódhatsz a napba, időt szánhatsz egy ráérősebb kávézásra, ami beindítja az energiáidat, válaszolhatsz az összes előző napról maradt levélre, sportolhatsz, tanulhatsz, olvashatsz, egészséges ebédet készíthetsz magadnak és végtelen a sora azoknak a dolgoknak, amikre egy plusz óra elég.