Két nyaralós trend, ami neked és a Földnek is megterhelő
2019-06-30
Bédekker a Z-hez, Y-hoz, avagy így keresd és tartsd meg az embereidet!
2019-07-22

4 lépés, ami segít, ha rosszul teljesítenek az embereid

Szerintem elég sokszor fordul elő az a helyzet, hogy egyik vagy másik munkatársad valamilyen oknál fogva nem tudja hozni az elvárt szintet. Ezen esetekből most azt emelném ki, amikor nem azért történik ez, mert hanyag, lusta és trehány valaki, hanem egyszerűen nem tudja tartani a lépést vagy valamilyen készségnek híján van az illető. Ha ezen tudsz segíteni, akkor erősebbé válik az egész csapat, nemcsak az, akinek odafigyelésre volt szüksége.

A jó vezető ismérve, hogy odafigyel arra, hogy az emberei ne csak a munkában, de tulajdonképpen az életben is jól boldoguljanak, folyamatos fejlődésben legyenek az életük különböző területein. Azaz sikerhez segítik azokat, akik velük dolgoznak. Gyakori hiba, hogy mindenféle újabb és újabb technológiákkal rukkolnak elő a szervezetfejlesztésben, miközben pont az alapok hibádznak. Az embereknek a munkahelyen alapvető szükségleteik vannak, amik soha nem változtak, függetlenül attól, melyik generációhoz tartoznak, hol élnek, milyen nemzetiségüket, nők vagy férfiak. Újdonsült trendek és technikák, könyvek és tanulmányok ide vagy oda, ami biztos, hogy működik, az következő négy lépéses rendszer.

  1. lépés: Magyarázd el!

Elsőként egyértelműen írd le, miért kell megváltoztatnia az attitűdjét, viselkedését, munkamódszerét stb. az adott dolgozódnak. A “miért” kérdés megválaszolása kulcsfontosságú motivációs eszköz, hiszen ez ad értelmet a munkának. Ezen a ponton belül is van négy alapkérdés, amit tisztán érdemes:

Hová tartunk? (Stratégia)

Mit teszünk, hogy célba érjünk? (Tervek)

Mit tehetek, hogy ehhez magam is hozzájáruljak? (Szerepek)

Mi az, amit mindez számomra tartogat? (Elismerések)

Egyértelműen magyarázd el az emberednek, hogy a teljesítménye hogyan befolyásolja a csapatot, az új projektek esélyeit, a cég pénzügyeit, az ő elismerését, akár a cég jövőjét.

  1. lépés: Kérdezz!

Nagyon fontos az a visszacsatolás, hogy a kolléga valóban érti-e, miről is van szó, szóval mindenképp ellenőrizd kérdésekkel, hogy tovább haladhattok-e. Míg nem teljesen tiszta minden, ne lépj tovább! Hallgass és figyelj a válaszokra, engedd, hogy javarészt ő beszéljen, és semmiképp ne engedd, hogy az érzelmeid elragadjanak. Igyekezz megérteni az ő szemszögéből a dolgokat, hogy mi lehet az akadálya annak, hogy jobb teljesítményt nyújtson.

  1. lépés: Vond be!

Beszéljétek meg az elakadás/rosszabb teljesítmény lehetséges megoldásait, hogy milyen megközelítésből lehetne változtatni az eddigieken. Ilyenkor „ér” vitatkozni, minősíteni a teljesítményt, odafigyelve arra, hogy semmiképp ne a személyt állítsd pellengérre! Győződj meg róla, hogy sikerült azonosítani a lemaradást, alulteljesítést kiváltó okokat. Ezt követően kitűzhetők a reális teljesítménycélok és eljön az ideje, hogy a vezető magának is feltegye a kérdést, ő maga mit tud tenni azért, hogy a kollégája jól teljesítsen, és ne fordulhasson elő újra hanyatlás a munkájában.

  1. lépés: Értékelj!

Ha a fentieket lelkiismeretesen elvégezted még mindig nem dőlhetsz hátra a főnöki fotelben; légy résen és vedd észre akár a kisebb pozitív változásokat és erőfeszítéseket is, már a folyamat elején. Így azt érheted el, hogy már viszonylag hamar adhatsz pozitív visszajelzéseket, ami megerősítésként hat és ösztönzi a folyamatos haladást az elfogadott cél felé. Keresd azokat a dolgokat, amiket jól csinál, és erősítsd meg benne! Itt aztán eljön annak is az ideje, amikor nem csupán a teljesítményt értékelheted, hanem magát az embert, a kollégát is dicséret illetheti.