Öt program Budapesten, amitől a geekeknek is leesik az álla!
2019-09-05
Időrabló e-mailezés – ezekkel a tippekkel egy csomó időt nyerhetsz!
2019-09-23

Prezipraktikák őszre és bármely más évszakra :-)

Akár szeretsz, akár utálsz prezentálni, mindkét esetben fennáll a lehetősége, hogy az előadásodat egy ásítozó közönség fogadja. Egyszóval unalmas, amit csináltál. Pedig kábé három-négy dolog kell csak ahhoz, hogy tartalmas és izgalmas is legyen a mondókád és az is, amit látványban befogad a közönséged.

Nem mondok semmi újat azzal, hogy a vizuális kultúra uralta világban élünk, így gyakorlatilag a beszédnél is fontosabb a látvány, azaz, hogy mi van a slide-okon, amiket bemutatsz. Ha megnézed az Instagramot, tele van pocsék fotókkal és ugyanez igaz a prezikre is. Sablonos, közhelyekkel teli, minden eredetiséget nélkülöző prezentációt bemutatni rosszabb, mint meg sem szólalni. Szóval, előzd meg a felsülést és az alábbi trükkökkel, pro preziket készíthetsz.

Egyszerű és velős

A leggyakoribb hiba az, amikor egy diára túl sok és túl bonyolult információt zsúfolnak. Az emberek hajlamosak arra, hogy mindent, de mindent, amit el akarnak mondani, írásban is rögzítsenek a képen. Ez teljesen felesleges és zavaró, mert amíg beszélsz, addig a közönség a szemét meregeti és próbálja elolvasni a szöveget. Amiből nem marad meg semmi, mert ugye, rád sem figyeltek közben és a lényeg is elveszett. Az aranyszabály az, hogy diánként egy lényegi infó legyen. Persze ennél lehet némileg több, de az mind ehhez az egy központi dologhoz kapcsolódjon és nemcsak szövegben, sokkal inkább képileg. Egy igazán jó slide-on a szavak és a képek vezetik a tekintetet és a betűméret, a szöveg elhelyezkedése, a színek mind azt szolgálják, hogy a lényeget kiemeljék. Nem csak azt tudod ezáltal irányítani, amit látnak, hanem azt is, hogyan látják.

Színek, színek, színek!

Kezdjük a színekkel! A szín a vizuális kommunikáció és az érzelmek kiváltásának kulcsa. Lehet, hogy neked a zöld a kedvenc színed, de itt nem az a lényeg, hogy neked tetsző színeket használj, hanem az, hogy az adott szín a célt szolgálja. Ha a téma pozitív, akkor érdemes élénk, játékos, vidám színekkel operálni. Ám, ha súlyosabb témát feszegetsz, akkor a semleges vagy borúsabb színek szolgálják a legjobban az előadásodat. De ha olyan súlyos témáról beszél, mint például a fegyveres erőszak vagy a tüdőrák, akkor valószínűleg sötétebb vagy semleges színeket választana.  Egy csomó ingyenes alkalmazást találhatsz, ami segít a megfelelő paletta összeállításához, ilyenek például a Colour Hunt vagy a Coolors.

Akkor néhány szó a betűkről…

Ó, hányszor, de hányszor láttuk már, amikor valaki betűtípusok sokaságát állítja hadrendbe a prezentációjában és mindehhez még a kurzív, bold és egyéb kiemelések garmadáját is beveti! Ökölszabály, hogy maximum egy vagy két típust használj és nem muszáj ragaszkodnod a Power Point saját készletéhez, mert rengeteg program van, ahol találsz sokkal izgalmasabb és egyedibb betűkészleteket is (ezek általában könnyen beilleszthetők az adott prezibe). A betűk tekintetében a másik nagyon fontos tényező a betűméret. Megint csak általános baki a túl kicsi betűméret. A szövegnek jól olvashatónak kell lennie a terem hátsó soraiban is, különben a figyelem lankad és elveszíted a közönség figyelmét.

Kerüld a vizuális közhelyeket!

Amikor megpróbálod szemléltetni azt, amiről beszélsz, lépj túl azon, ami elsőre azonnal eszedbe jut, mert ez lesz a legnagyobb közhely, valószínűleg. Ilyen például a villanykörte szimbólum a megvilágosodásra vagy egy probléma megoldására. Ne ragaszkodj a táblázatokhoz és grafikonokhoz, a kevesebb több, az adatok megjelenítése tekintetében is! Ha térképet szeretnél alkalmazni, nagyon egyszerű formában jelenítsd meg és jól látható jelekkel, elemekkel – zászlók, nyilak, pirossal jelölt útvonalak, nagyméretű számok, stb. – segítsd a nézőidet!