Akik beinthettek utólag a tanáraiknak – Bukott diákból híresség
2017-09-20
Ezt tesszük a szemünkkel, a helyett, amire való! – A látástréner tanácsai
2017-09-20

Így fejleszd a jövő munkahelyének kulcskészségét, az érzelmi intelligenciádat!

A Világgazdasági Fórum következő húsz évre szóló munkaügyi jelentése szerint, a munkahelyi készségek listáján az egyik első helyen az érzelmi intelligencia áll majd. A jövő munkaerőpiacán tehát azok lesznek versenyképesek, akik nemcsak, hogy bírnak ezzel, de alkalmazzák is a munkájuk során az ehhez kapcsolódó képességeket.

A kritikai gondolkodás, a problémamegoldás, a figyelem a részletekre és az íráskészség mind olyan részképességek, amelyek egyre fontosabbak lesznek a HR-esek számára. De mégis honnan tudhatja valaki, hogy megfelel-e ezeknek az elvárásoknak? És mi a helyzet, ha kiderül, hogy nem éppen ezek az erősségei? Nos a jó hír, hogy tesztelhető és fejleszthető az érzelmi intelligencia és a fentiek fényében jó, ha mindenki tisztában van az adottságaival és tesz azért, hogy ha szükséges, fejlessze magát. Íme, néhány tipp, hogyan pörgetheted fel az EQ-dat!

  1. Figyelj jobban a másikra!

A legtöbb ember természeténél fogva figyelmetlen hallgatóság. A Harvard Egyetem egyik vonatkozó kutató laboratóriumának vizsgálata szerint az emberek 60 százalékban magukról beszélnek, és amikor mások beszélnek hozzájuk, akkor elkalandozik a figyelmük. Ahhoz, hogy jobb hallgatóság legyél, néhány egyszerű dologra kell csupán figyelned. Az egyik, hogy mielőtt válaszolnál a másiknak, tarts egy pici szünetet és gondold át a válaszodat, a másik pedig, hogy akár kérdezz is vissza, hogy jól értetted-e, amit a másik mondott, írd körül a saját szavaiddal, hogy tudd valóban azt akarta-e megfogalmazni a másik, amit te értettél.

  1. Kérj segítséget!

Egy buzgómócsing kolléga vagy a túl szigorú főnök bárkinek az idegeire mehet. Az érzelmileg intelligens embereknek azért könnyebb a dolguk ezekkel a munkatársakkal, mert képesek csökkenteni a stresszt, ami a velük kapcsolatos helyzetekben kialakul. Képesek lemondani arról, hogy mindent kontroll alatt tartsanak és akár segítséget kérni is képesek. Attól, hogy az adott projekt vagy feladat hősének tekinted magad és mindenáron le akarod erőből gyűrni a megoldandókat, nem lesz jobb a megítélésed és a helyzeted. Igyekezz végiggondolni, mi szolgálja a te érdekedet, hogyan tudsz a legjobban kijönni az adott helyzetből és ne idegből, hanem átgondoltan, hideg fejjel cselekedj!

  1. Hármas szűrő a szavaidnak

Az érzelmileg intelligens emberek remekül kommunikálnak és folyamatosan visszajelzéseket adnak a környezetüknek, legyen az akár pozitív, akár negatív. Azért arra nem árt ügyelni, hogy mielőtt bármilyen véleményt megfogalmaznál, gondold végig, mennyire építő a mondandót. Erre remek eszköz a 13. századból fennmaradt szufi tanítás; Mielőtt beszélsz, a szavaid haladjanak át a következő három kapun. Az első kapunál kérdezd meg magadtól, igaz-e. A második kapunál kérdezd meg magadtól, szükséges-e. A harmadik kérdezd meg magadtól, hogy, amit mondani szeretnél a másikra nézve kedves-e. Ha valamelyikre nemleges a válaszod, akkor inkább tartsd meg magadnak az észrevételt és gondold végig még egyszer, amit mondani szeretnél.

  1. Az empátia a kulcs

Az, aki empatikus, tudatában van mások érzéseinek, és figyelembe is veszi azokat. Ez persze nem azt jelenti, hogy hagynod kell, hogy mások letaroljanak, pusztán azért, mert figyelembe veszed az érzéseiket és azt szeretnéd, hogy kedveljenek. Aki igazán empatikus az tisztában van vele, hogy a szavai és a tettei befolyásolnak másokat, kíváncsi arra, hogy a másik honnan jött, milyen háttere van, beleérzi magát a másik helyébe egy-egy helyzetben. Ha nem ért is egyet valakivel, megpróbálja megérteni a másik ember motivációit, ugyanakkor megosztja másokkal a gondolatait és érzéseit a helyzettel kapcsolatban.

Összességében a következő évtizedekben annak terem a munkahelyeken a babér, aki képes kimutatni az érzelmeit, higgadt maradni akkor is, amikor mindenki más elveszti a fejét, képes együttműködni a többiekkel, képes arra, hogy a kellő időben hallgasson és odafigyeljen a kollégáira és nem utolsósorban építő visszajelzéseivel a közösséget szolgálja.

A jövő álommunkájához vezető út tehát érzelmi intelligenciával van kikövezve!

Kattints ide, ha az álommelót keresed!

Ha a fenti téma érdekel, olvasd el a cikket, amiben arról írtunk, hogyan kezeld a LinkedIn profilodat, hogy felfigyeljenek rád!