4 lépés, ami segít, ha rosszul teljesítenek az embereid
2019-07-12
A HR-esek 6 testbeszéd trükkje, amit te is alkalmazhatsz
2019-07-29

Bédekker a Z-hez, Y-hoz, avagy így keresd és tartsd meg az embereidet!

A kutatások szerint a munkaerőpiac legnagyobb része Z és Y generációs fiatalokból áll, előbbiek – az 1995 és 2010 között születettek – pedig 2025-re a globális munkaerő 75 százalékát teszik majd ki. Nekik pedig teljesen más igényeik vannak azzal kapcsolatban, milyen is a szuper munkahelyi légkör vagy éppen milyenek az ideális munkafolyamatok.

Naná, hogy szakmai kihívásokra, felelősségteljes munkára vágynak, de azonnali eredményeket akarnak, úgy gondolják, nincs idő kivárni a ranglétra végigjárását. Ezért ma már elengedhetetlen, hogy a cégek kifejezetten erre a generációra szabott üzenetekkel toborozzanak potenciális munkavállalókat, hogy meg tudják szólítani azokat az ambiciózus, egyúttal szakképzett jelölteket, akiknek az állás mellé a fejlődési lehetőségek sokaságát is biztosítják. Íme, a leghatékonyabb gyakorlatok, amelyek segítenek a cégeknek a munkatársak megtalálásában és megtartásában.

1. Működj együtt oktatási intézményekkel!

A leendő munkaerő megszólítását érdemes már az egyetemi évek alatt elkezdeni. Ha együttműködést kötünk a számunkra releváns felsőoktatási intézményekkel, akkor már az iskolapadban felkészíthetőek a leendő embereink a gyakorlati munkára. Fontos, hogy a gyakornokok és a friss diplomások számára lehetőséget biztosítsunk több szakmai terület kipróbálására is, hogy teljes rálátást kapjanak a szervezet működésére.

 2. Biztosíts lehetőséget a nemzetközi tapasztalatszerzésre!

Felmérések szerint a Z generáció a megmérettetések mellett elsősorban a mentorprogramokat keresi a vállalatoknál. Ezek során a kezdők tényleg gyakorlati felkészítést kapnak és arra is lehetőség van, bizonyítsák ők mennyire rátermettek, van-e helyük a szervezetben a program elvégzése után. Ráadásul így a vezetők is egyből visszajelzést kapnak a teljesítményükről. A kutatásokból mindig kiderül, hogy ez a generáció olyan vezetőkre vágyik, akik nemcsak tanítják őket, de segítenek megtalálni a nemzetközi tapasztalatszerzési lehetőségeket is.

3. Adj minél nagyobb önállóságot!

Elsőre idejétmúlt szólam, de mégis igaz „Teher alatt nő a pálma”. Ha kellő önállóságot és szabadságot biztosunk a kollégáknak, az innovatív gondolkodásra bátorítjuk őket, a szakmai folyamatok megkérdőjelezésére, valamint a saját gyakorlatok kialakítására, akkor magukénak fogják érezni a céget, és úgy képviselik azt, mintha a sajátjuk lenne. Ez viszi előre őket és a vállalatot is. Ez a tulajdonosi szemlélet a kulcs ahhoz, hogy a különböző korosztályú munkatársak folyamatos kihívást találjanak a munkában, és hosszú távon is szívesen maradjanak a cégnél.

4. Fordíts kellő energiát a tehetséggondozásra!

A fiatal kollégák esetében nemcsak a kinevelésre, hanem a megtartásra is nagy hangsúlyt kell fektetni, a jó szakembereket nem elég megtalálni, meg is kell tartani. A tehetséggondozás ma a vállalatok egyik legkritikusabb sikertényezője, amely kortól függetlenül motiválja a munkatársakat az új tudás megszerzésére, így növeli a dolgozói elégedettséget. A képzésekből a cégek is profitálnak, hiszen olyan hozzáértő kollégákat kapnak, akiket hosszú távon tudnak alkalmazni.

5. Törekedj a sokszínűségre!

A munka akkor a leghatékonyabb, ha változatos a csapat összetétele, hiszen a különböző képességek összeadódnak és kiegészítik egymást. Nemzetközi projekteknél ez szinte adott, de helyben is fontos törekedni a vegyes csoportokra. Ezzel összhangban érdemes úgy összeállítani a csapatokat, hogy különféle képzettségű, korú, nemű, személyiségű és kultúrájú emberek alkossák azokat.

6. Nyújts többet az alapoknál!

A rugalmas munkavégzés és a távmunka lehetősége ma már szinte alapelvárás a multiknál. Érdemes azonban extrákat is bevetni a munkatársak bevonzása és megtartása érdekében. Ilyen lehet például a cafeteria, a masszázs, a sportolási lehetőségek és a magánegészségügyi szolgáltatások biztosítása vagy akár a dolgozói részvényvásárlási program, amely egy hosszú távú, a vállalat által összeállított és támogatott befektetésialap-csomag. A dolgozók jóllétét erősítő kezdeményezés lehet a GYES kiegészítésén kívül plusz fizetett szabadnapokat nyújtó program szülési szabadság, ápolási távollét vagy gyászidő esetén.

7. Teremts szuper munkakörnyezetet!

A hatékony munkavégzést a kellemes irodai légkör is fokozza, ami az Y korosztály számára a legfontosabb szempontok között szerepel a munkahelyválasztásnál. A vonzó munkakörnyezet sokszor plusz pontot jelent a munkakeresőknél, és egyúttal a fluktuációt is csökkentheti.

Ha a legjobb z-ket és Y-okat keresed, bízd ránk a toborzást!